Dashboard | +Follow
Like A Paradise
Soul Asylum - Runaway Train
Sunday, 11 June 2017 • 16:41 • 0 comments


 SOUL ASYLUM

Assalamualaikum and hello everyone! It's been a while since I last updated my blog. Currently I'm studying in Uitm Alor Gajah and a student in Dip of Mass Communication. As you can see from the title above, Runaway Train is basically a song by Soul Asylum. Now I would like to share my own perspective regarding this song.

 This is my first time listening to this song. When I first listened to this song, the rhythm is quite catchy so I assumed that this might be a happy song. Without looking at the lyrics, I try to guess the story written in this song but to be very honest, I could hardly understand the lyrics well but I do know some of the words. Still, I couldn't grab on what this song is all about. I first thought that this song is about someone who just had his/her breakups and he/she wanted to escape from reality with a train. When I discovered the lyrics, I begin to understand more about this song.

Call you up in the middle of the night
like a firefly without a light
you were there like a slow torch burning
I was a key that could use a little turning

so tired that I couldn't even sleep
so many secret i couldn't keep
I promised myself i wouldn't weep
one more promise i couldn't keep

it seems no one can help me now
i'm in too deep theres no way out
this time i have really had myself astray

First of all,  he/she wanted someone to be there for them and be their guidance. He/she felt exhausted of their problems and I personally thinks that he/she kept the problems to themselves and no one knows about it. He/she feels like he/she can't keep it all to themselves any longer. From what I personally understands, the problem that he/she faced were so hard that he/she felt so frustrated by it. He/she can't ran away from his/her problems and he/she let their feelings went overboard and let themselves go astray.
 Runaway train never going back 
wrong way on a one-way track
seems like i should be getting somewhere
somehow i'm neither here nor there

From this lyrics, I think that he/she were trying to run away somewhere by getting on a train. What he/she really wanted to do was running away from their problems which brings them depressions and sorrows and he/she had no intention on going back to where they came from. He/she knows that this is a wrong decision but he/she insisted on doing it. He/she thought that by running away, their frustration, depression and sadness would fade away but little did he/she knows that it follows he/she wherever they goes.
can you help me remember how to smile
make it somehow all seem worthwhile
how on earth that i get so jaded
life's mysteries seem so faded

He/she wanted his life to be like they were used to be before. He/she felt like it was a long time ago since they had a happy life. He/she wanted to feel happy again so that they will live their life to the fullest.

 i can go where no one else can go
i know what no one else know
here i am just drowning in the rain
with a ticket for the runaway train
He/she might be thinking of suicide to run away from their problems. The line "i can go where no one else can go" showed that he/she were referring to the after life. However, he still couldn't decide on which is the best for him/her. Whether to actually commit suicide or by being strong and faced the problems by themselves. 

here everythings seems cut and dry
day and night earth and sky
somehow i just don't believe it

bought a ticket for a runaway train
like a mad man laughing at the rain
little out of touch, a little insane
it's just easier that dealing with the pain
  
He/she finds themselves in sorrow and depression. He/she became worst by doing things that were crazy or in other words things that doesn't makes sense. He/she were slowly damaging themselves and cut themselves off the world by being alone.

runaway train never coming back
runaway train tearin' up the track
runaway train burning in my vains
i runaway but it always seem the same

Last but not least, we should not run away from our problems and no matter how hard and tough it is, we should be brave enough to face the problems by ourselves. Running away from your problems will not solve it. There is so many ways to deal with our problems. I used to love this quote by Robert H. Schuller, he said that "Problems are not stop signs, they are guidelines". 



xoxo, The Shining Star
Happy Birthday Daddy ! :D
Monday, 19 December 2011 • 00:44 • 0 comments


Dear Dad ,
You are my teacher , my strength , and my hero . You made me believe in me . You are the best friend I ever had . You mean more than just father to me , you are my ultimate teacher and the sweetest dad . You are not just a lovely father , but you are also a nice human being . Everyday with you , I learn something new. I feel so comfortable around you daddy . I wish you a day , filled with love , joy , care and fun . I am glad to have you as my father. Happy Birthday Dad , I am proud to be your daughter . I love you Dad ! :D

xoxo, The Shining Star
Hantu Bukit Putus Negeri Sembilan
Saturday, 1 October 2011 • 07:34 • 3 comments

Kisah gempar dan menyeramkan ini terjadi kepada seorang lelaki yang bekerja di Seremban. Pada hari tersebut (hari khamis petang jumaat) beliau terpaksa balik ke Kuala Pilah kerana keluarganya mengadakan kenduri arwah. Selesai kenduri lebih kurang pukul 11.00 malam, dia pun terpaksa berangkat balik ke Seremban sendirian walaupun agak lewat kerana keesokkannya dia bekerja.

Sampai di Bukit Putus, jalan yang bengkang-bengkok tu, dia pun ternampak seorang perempuan berbaju putih sedang menahan keretanya. Hatinya tergerak pula ingin menolong. Lantas dia pun berhentikan keretanya dan bertanya “Apa halnya cik adik malam-malam buta kat sini?”,”Abang.. tolong lah saya. Kereta saya rosak ni… Puas dah saya tahan kereta lain. Tapi semuanya tak nak berhenti. Boleh tak tumpangkan saya sampai ke Seremban aje. Saya boleh bayar berapa abang nak??”. Entah macam mana dia pun tergerak hati nak menolong perempuan berbaju putih yang cantik tu…

” Oklah. Saya pun nak ke seremban jugak”, terkeluar dari mulutnya… Tapi hatinya masih lagi was-was… Diapun membuka pintu dan mempelawa perempuan itu masuk. Perempuan tu bukannya nak duduk kat belakang, terus aje duduk di depan sebelahnya. Nak juga ditegur tapi terlalu pantas perempuan tu tutup pintu dan terus lock pintu. Berdegup juga hati lelaki tu. Dia cuba tenangkan dirinya… seolah-olah takde apa yang berlaku. Dia masih lagi membisu kerana menyesal kenapalah dia dengan mudah aje membenarkan seorang perempuan menumpang keretanya di tengah malam buta ni… seorang diri pulak tu…

Tapi yang peliknya, hatinya macam ditarik-tarik supaya menolong perempuan tu… Padahal, dia tu memanglah penakut dengan perempuan! Masing-masing hanya diam membisu beberapa ketika… Tiba-tiba… dia mula merasa seram & meremang bulu roma bila perempuan tu berbau wangi. Dia pun mulalah membaca ayat-ayat suci yang terlintas di kepalanya. Peluh mula membasahi dahinya. Dia makin tak senang duduk .Perempuan tu kelihatan agak bersinar bila kenderaan yang bertembung menyuluh kearah keretanya. Dia pun memberanikan diri dengan menjeling ke arah perempuan tu bila sampai ke selekoh yang tajam. Perempuan tu juga memandang kat dia sambil tersenyum. Menampakkan giginya yang putih… ditambah lagi dengan baju yang dipakainya…

Dia pun beranikan diri dan bertanya…

”kenapa cik adik ni pakai baju putih malam-malam ni??
”ni memang pakaian rasmi saya setiap malam jumaat… ”
” Saya ada kelas yasin… ” jawab perempuan tu
”Tapi.. putihnya lain macam aje… tak pernah pulak saya tengoknya ”
tanya lelaki tu lagi.
”Apa yang lain nya… sama aje. Eh, betul ke tak pernah tengok??”
” Eyea… lain macam aje. seram pulak saya dibuatnya… ”
” Ehh takkan sampai seram… ”

“Pakai aje le Breeze colour baru!!!”

Lelaki tu bengang dan terus aje memecut keretanya. Sekianlah aje…

xoxo, The Shining Star
Kenapa Umat Islam Sembah Ka'bah ?
Thursday, 29 September 2011 • 14:21 • 0 comments



Satu hari di majlis hi-tea Inter Faith Gathering di sebuah restoran mamak……

Missionary : Mengapa orang Islam, dia sembah kotak hitam ?

Pendakwah : Salah tu bro. Umat Islam sembah ALLAH bukan kotak hitam.

Missionary : Bukankah orang Islam sembah menghadap ke Kaabah, satu kotak berwarna hitam ? Apakah ALLAH itu dalam Kaabah ?

Belum sempat pendakwah menjawab …. Handphone N95 missionary berbunyi ….. Missonary menjawab panggilan telefonnya …. Pendakwah sabar menanti ….. Setelah Missionary selesai menjawab panggilan di N95-nya, dia merenung kepada Pendakwah …. Pendakwah tersenyum ….

Missionary : Mengapa tersenyum ? Bila awak hendak jawab soalan saya ?

Pendakwah : Erm … perlukah saya menjawab soalan awak ?

Missionary : Awak tak ada jawapan ?

Pendakwah : Bukan itu maksud saya. Tadi saya cuba gunakan teori yang awak gunakan untuk membuat soalan yang awak ajukan kepada saya. Saya dapati awak kurang siuman.

Missionary : Mengapa awak caka begitu ?

Pendakwah : Tadi saya lihat awak bercakap seorang diri, ketawa dan tersenyum seorang diri. Dan awak mencium handphone tu sambil cakap “I love you mom” …

Missionary : Saya bukan cakap seorang diri. Saya bercakap dengan emak saya. Dia yang telefon saya tadi.

Pendakwah : Mana ada emak awak. Saya tak nampak pun emak awak.

Missionary : Emak saya di Penang. Dia telefon saya, saya jawab gunakan telefon. Apa masalahnya ? (Nada suara Missionary semakin tinggi dan marah). Takkan itu pun awak tak boleh hendak fikir ?

Pendakwah : Boleh saya tengok handphone awak ?

Missionary menghulurkan N95nya kepada Pendakwah. Pendakwah mengambi N95 tersebut….. Pendakwah membelek-belek N95 tersebut …. Pendakwah menggooncang-goncang N95 tersebut  sambil mengetuk-ngetuk N95 tersebut ke muka meja … Lantas …. Pendakwah menghempaskan sekuat hati N95 tersebut ke lantai ….. bersepaiiiiiiiiii …..

Merah padam muka Missionary menahan marah.

Pendakwah merenung muka Missionary sambil tersenyum  ….

Pendakwah : Mana emak awak ? Saya tengok taka da pun. Saya pecahkan handphone ni pun taka da emak awak dalam handphone.

Missionary : MENGAPA AWAK NI BODOH SANGAT ? Teknologi komunikasi sudah maju. Kita boleh berhubung jarak jauh menggunakan talian telefon dan teknologi wireless. Awak tak guna otakkah ?

Pendakwah : Alhamdulillah (sambil tersenyum) …. Begitu juga halnya dengan ALLAH. Umat Islam menyembah menghadap Kaabah, bukan bermakna umat Islam menyembah Kaabah. Tetapi umat Islam menyembah atas arahan ALLAH. ALLAH mengarahkan umat Islam untuk sembahyang, kena menghadap Kaabah.  Ini juga bukan bermakna ALLAH itu ada dalam Kaabah.

Begitu juga dengan awak dan telefon. Emak awak menelefon awak menggunakan handphone Nokia N95, ini bukan bermakna emak awak ada dalam N95 tu. Tetapi Syarikat telekomunikasi menetapkan peraturan, kalau hendak cakap dengan emak melalui telefon kena dail nombor awak, barulah talian akan bersambung antara awak dan emak awak, dan awak boleh berbual melalui N95 walaupun emak awak tiada dalam handphone tu.

Kemudian Pendakwah bangkit dari kerusinya, mengeluarkan wallet, dan menghulurkan RM 1500 kepada Missionary …  Nah ini duit untuk awak beli N95 yang baru …. Pendakwah terus meninggalkan Missionary yang masih kelihatan confuse …. Mungkin dia bingung. Bingung kerana Islam mempunyai jawapan kepada segala persoalan berbanding agamanya ……

xoxo, The Shining Star



Disclaimer

Hey guys ! I'm Akish . Thanks for visiting my blog ;) Steal anything what u can steal :D bold italic underline strike



« Go back to entries
« About Akish
« Exchange Link is open
Taggie Board


[!] IMPORTANT [!]


Back to past



Credits


Edited : Akish
Font : Google
Fully Edit By : Akish